عمل شکستگی بینی چگونه انجام می شود ؟

عمل شکستگی بینی در مشهد عمل شکستگی بینی چگونه انجام می شود ؟

عمل شکستگی بینی در مشهد یکی از روش های درمان شکستگی بینی در اثر ضربه یا تصادف است. آمار شکستگی بینی در کودکان و مردان به دلیل فعالیت های بدنی بیشتر از زنان است. درمان بینی شکسته می تواند در شکستگی های خفیف شامل جا انداختن بینی یا در شکستگی های شدید، عمل بینی شکسته باشد. پس مهم است که در صورت حادثه، تصادف و یا ضربه نشانه ها و علائم شکستگی بینی را بدانید. زیرا گاهی اتفاق می افتد که شکستگی بینی بدون درد، بدون خونریزی و بدون علائم است به خصوص در کودکان که خطرناک تر هم هست. عمل شکستگی بینی بهتر است نهایتا تا 14 روز پس از آسیب تا زمانیکه استخوان بینی در جای خود محکم نشده یا به اصطلاع عامیانه جوش نخورده است، انجام شود.

بنابراین در این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید چگونه شکستگی بینی را تشخیص دهیم و در موقع شکستگی بینی چه کنیم ؟ اطلاعات کافی درباره هزینه عمل شکستگی بینی و مشکلات، عوارض را کسب کنید.

نوبت دهی دکتر رمضانی اول

بیشتر بدانید :
جراحی بینی با قیمت مناسب در مشهد
هزینه عمل انحراف بینی در مشهد

تشخیص شکستگی بینی توسط پزشک چگونه صورت می گیرد ؟

در تشخیص شکستگی بینی باید میزان آسیب وارد شده، تورم، کبودی و بریدگی بررسی شود. بدین منظور پزشکان معاینه فیزیکی کاملی از صورت فرد شامل چشم، فک و دندان انجام می دهند. با اینکه در بیشتر موارد رادیوگرافی شکستگی بینی یا سی تی اسکن انجام می شود، ولی تشخیص شکستگی بینی از روی عکس و آزمایشات قطعی نیستند. فاکتور اساسی تشخیص شکستگی بینی، ظاهر غیر طبیعی بینی از نظر شکل یا تقارن است و اینکه آیا شخص دچار مشکلات تنفسی شده است یا خیر ؟

پزشک ممکن است به آرامی روی قسمت بیرونی بینی و نواحی اطراف آن فشار وارد کند. همینطور داخل بینی برای بررسی انسداد و استخوانهای شکسته بررسی می کند. در صورت درد شدید، ممکن است از بی حسی استفاده کند تا درد کمتری حس کنید.

درمان شکستگی پل بینی
در این تصویر شستگی پل بینی را می بینید

علل شکستگی بینی چیست ؟

حتی یک شکستگی مختصر در بینی می تواند بسیار دردناک باشد. دلایل مختلفی برای شکستن بینی وجود دارد، گاهی شکستن بینی در نتیجه دعوا و درگیری های فیزیکی اتفاق می افتد، همینطور گاهی هم به دلایل ناگهانی که ربطی به خشونت ندارد مانند تصادفات، سقوط و … و در برخی موارد نیز در هنگام ورزش های رزمی مانند بوکس، کاراته و … . گاهی اوقات صدمه وارد شده حتی به دندان و فک نیز می تواند منجر به شکستگی بینی شود.

شکستگی بینی سرخیو راموس
شکستگی بینی سرخیو راموس کاپیتان تیم رئال مادرید

شکستگی بینی کودکان هم به دلیل بازیگوشی در حین انجام بازی یا دویدن اتفاق می افتد. تشخیص و درمان شکستگی بینی در کودکان و گاهی به دلیل حادثه در نوزادان به خاطر ظرافت استخوان بینی و معمولا بی قراری کودک سخت تر است. ورم بینی پس از حادثه معمولا در کودکان بیشتر است، اما در نهایت روش درمان با بزرگسالان فرق چندانی ندارد.

عمل شکستگی بینی در کودکان

علائم شکستگی بینی چیست ؟

چگونه متوجه شکستگی بینی شویم؟ شکستگی بینی می تواند خفیف یا شدید باشد و شکستگی بینی به معنای شکستن تمام استخوان بینی نیست. ممکن است قسمت های مختلف بینی دچار شکستگی شده باشد مثل شکستگی غضروف بینی، پل بینی، پایه بینی و یا تیغه بینی. از آنجا که شکستگی های بینی معمولاً بر استخوان و غضروف با هم تأثیر می گذارد، ممکن است خون در تیغه بینی تجمع یافته و منجر به ایجاد هماتوم در سپتوم بشود. در این صورت حتما باید به اورژانس مراجعه کرد تا هر چه سریعتر هماتوم تراشیده شود.

اما در مجموع نشانه هایی وجود دارد که شما با دیدن آنها می توانید بفهمید که بینی تان شکسته است یا نه ؟! مهمترین آنها شامل :

• – خونریزی بینی یا تب
  • – کبودی های تیره در اطراف چشم
  • – درد یا تورم شدید در داخل یا خارج بینی که بهبود نمی یابد
  • – حتی بعد از فروکش شدن تورم، نمی توانید به راحتی از طریق بینی خود نفس بکشید و مجبورید از دهان تنفس کنید.
انواع شکستگی بینی
انواع شکستگی استخوان بینی

شکستگی بینی چگونه درمان میشود ؟

پس از مراجعه به پزشک و معاینه توسط ایشان یکی از حالت های زیر را اتفاق می افتد :

حالت اول : بدون نیاز به جراحی و جا انداختن بینی

در صورت شکستگی خفیف بینی که بینی کج نشده است، ممکن است نیازی به درمان پزشکی حرفه ای نباشد. پزشک ممکن است اقدامات خود مراقبتی ساده ای مانند استفاده از یخ روی ناحیه آسیب دیده و مصرف داروهای مسکن را توصیه کند.

حالت دوم : جا انداختن بینی

در صورت تشخیص پزشک، ابتدا یک بی حسی موضعی به شما تزریق می شود. سپس استخوانهای شکسته توسط دست یا با استفاده از ابزار مخصوص جا انداخته می شوند. این ابزار به طور خاص برای دستکاری و تراز کردن قطعات استخوانی در هنگام ترمیم شکستگی بینی طراحی شده است. سپس بینی حدود یک هفته گچ گرفته می شود. جا انداختن بینی حداکثر در 14 روز اول پس از آسیب باید انجام شود وگرنه استخوان ها به همان حالت قبلی ترمیم می شوند.

جا انداختن بینی شکسته با دستگاه

حالت سوم : عمل بینی شکسته بلافاصله بعد از شکستگی

عمل بینی شکسته با تزریق داروی بیهوشی آغاز می شود. سپس جراح سوراخ های بینی را با احتیاط باز کرده و با استفاده از ابزارهای ویژه جراحی استخوان و غضروف های شکسته را دوباره تنظیم می کند. بعد از اتمام جراحی در داخل بینی تامپون و روی قسمت خارجی بینی پانسمان و آتل (اسپلینت) قرار می دهد. گاهی اوقات، برای یک مدت کوتاه آتل داخلی نیز ضروری است. آتل یک هفته روی بینی می ماند. همچنین آنتی بیوتیک هایی برای جلوگیری از عفونت تجویز می شود.

حالت چهارم : عمل کردن بینی شکسته بعد از مدت ها یا عمل بینی شکسته قدیمی

برای تغییر شکل و ترمیم استخوان های بینی شکسته ای که بیش از 14 روز درمان نشده است و این وقفه باعث انسداد یا مشکل در تنفس شده باشد جراحی ترمیمی بینی (هزینه این عمل را با کلیک کردن روی آن بخوانید)توصیه می شود. هرچه زمان بیشتری از آسیب به بینی بگذرد جراحی ای که جراح به شما پیشنهاد می کند، جراحی زیبایی بینی است. با عمل زیبایی بینی پس از گذشت ماه ها یا حتی سالها بعد از شکستگی بینی، می شود هم بینی را ترمیم کرد و هم نواقص بینی را برطرف کرد و ظاهر زیبایی نیز به آن داد.

شکستگی بینی و عمل زیبایی بینی به صورت همزمان

معمولا افرادی که دچار شکستگی بینی می شوند، چون مجبور هستند عمل شکستگی بینی را در اتاق عمل و با بیهوشی تجربه کنند. ترجیح می دهند عمل جنبه زیبایی هم داشته باشد. زیرا اینگونه همزمان عیوب بینی هم برطرف می شود. شکستگی بینی حتی اگر بدون جراحی بهبود یابد و تنفس هم طبیعی باشد، باز هم هیچ کس دلش نمی خواهد یک بینی کج داشته باشد! حتی کسانی که سالها پیش دچار بینی شکسته شده اند هم معمولا تصمیم می گیرد برای بهبود شکل ظاهری شان بینی خود را جراحی کنند.

می توان بلافاصله پس از آسیب در همان جراحی بینی شکسته، جراحی زیبایی را نیز انجام داد، اما تغییر روی استخوان های آسیب دیده و خرد شده کمی محدود و حساس تر است. پس پیشنهاد می شود؛ ابتدا شخص بینی شکسته را جا بیندازد. سپس 5 تا 6 ماه صبر کند تا استخوان ها کاملا محکم شوند و جوش بخورند. سپس جراحی زیبایی بینی را انجام دهد تا نتیجه بهتری بگیرد.

مراقبت های مهم بلافاصله پس از ضربه و پس ازعمل :

اگر فکر می کنید بینی شما شکسته است هر چه سریعتر و در اولین فرصت به مرکز پزشکی یا اورژانس مراجعه کنید. ولی تا آن زمان این اقدامات را برای کاهش درد و تورم انجام دهید :
  • 1- سریع و هوشیار باشید : هنگامی ضربه به بینی وارد شد، از دهان خود نفس بکشید و به جلو خم شوید تا خون از بینی وارد گلو نشود و راه تنفسی شما را مسدود نکند.
  • 2- از یخ استفاده کنید : بلافاصله پس از آسیب دیدگی، بسته‌های یخ یا کمپرس سرد را روی بینی قرار دهید. اگر تا چند روز به پزشک دسترسی ندارید در 48 ساعت اول حداقل چهار بار در روز این کار را تکرار کنید. یخ یا کمپرس سرد را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی بینی نگه دارید. برای جلوگیری از سرمازدگی پوست بینی، یخ را در یک دستمال بپیچید. سعی کنید بیش از حد فشار وارد نکنید، زیرا ممکن است باعث درد بیشتر یا آسیب به بینی شود.
  • 3- تسکین درد : در صورت لزوم از داروهای ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.
  • 4- سر خود را بالا نگه دارید : زیر سر خود را بلند کنید – مخصوصاً هنگام خواب – تا ورم بیشتر نشود.

مراقبت بعد از جا انداختن بینی

هزینه عمل شکستگی بینی در مشهد

بیمه تامین اجتماعی در صورتی هزینه عمل بینی شکسته را پرداخت می کند که عمل فقط برای درمان شکستگی بینی انجام شود. یعنی به هیچ عنوان همراه با عمل زیبایی بینی نباشد و حتما می بایست تا 1 ماه بعد از شکستگی بینی مراجعه کنید.

هزینه عمل شکستگی بینی در مشهد با بیمه تامین اجتماعی در صورتی که در بیمارستان های ملکی خودش بستری شوید کاملا رایگان خواهد بود. مانند بیمارستان فارابی مشهد یا بیمارستان 17 شهریور مشهد . در صورتی که در بیمارستان های ملکی تامین اجتماعی بستری نشوید ولی در بیمارستان های دولتی طرف قرار دارد تامین اجتماعی بستری شوید نیز 60 تا 70% هزینه را پرداخت می کند. قیمت عمل شکستگی بینی توسط جراحان بینی در مشهد نیز مبلغی کمتر از عمل بینی زیبایی می باشد. که فقط از طریق معاینه، مشاهده سی تی اسکن و فتوگرافی بینی قابل عنوان خواهد بود.

اگر بخواهید همزمان با عمل بینی شکسته عمل زیبایی بینی هم برایتان انجام شود، در آن صورت هزینه آن بیشتر خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا با ما تماس بگیرید. سوالات خود را در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

ادامه مطلب را در : عمل بینی در بیمارستان دولتی با بیمه و بدون آن بخوانید.

منابع :  , drmehdiramezani , rhinoplasty.com , mayoclinic.org

شماره های تماس سریع برای تعیین وقت یا مشاوره رایگان : 09018191885

اینستاگرام دکتر مهدی رمضانی : drmehdiramezani@

آنچه باید درباره دندانپزشکی بعد از عمل ...